joi, iulie 05, 2012

Atitudinea ta imi spune tot....

    Atat in scoala cat si ulterior la locul de munca poti invata o multitudine de concepte, metode sau abordari in general de ordin tehnic. Ceea ce nimeni nu iti spune si este un secret cvasi bine  pazit este ca un manager, un om ce conduce oameni, se formeaza printre oameni, experimentand. Nimeni nu te invata sau nu te poate invata care este abordarea cea mai corecta relationat la oameni, deoarece, de la companie la companie si de la post la post acestia sunt mult diferiti ca si educatie, formare, experienta sau credinte proprii.Tot ceea ce poti face este sa iei o decizie in directia optima considerata si sa speri ca decizia ta va da rezultate, invatand din fiecare esec si exploatand fiecare succes.
    In aceasta idee de relationare optima cu oamenii, o metoda utila este aplicarea principiului celor 10: cand noua din zece persoane iti spun ca esti beat, atunci ar fi bine sa te duci sa te culci. Desi se spune ca cei ce au schimbat lumea sunt tocmai acei ce au crezut  in imposibil, istoria nu povesteste nimic de cei multi ce au esuat insistand sa se contrazica cu alti 9.
        Una din caracteristicile care a ajuns la 9 fani privind propria persoana este aroganta, mai exact imaginea pe care o au ceilalti fata de mine in acest sens. Aceasta perspectiva a celor din jur poate sa se stabileasca din mai multe cauze: fie esti pasionat de ceea ce stii si pari "a le sti pe toate"=aroganta, fie esti relativ condescent fata de ceilalti si iarasi=aroganta. Numarul relativ  crescut de oameni ce au oferit acest feedback m-a obligat sa consider la rece problema. Ce este aroganta, cat de utila este ea si care este dozarea optima a acesteia.
Aroganta are aspecte atat pozitive cat si negative. 
    Aspectul negativ al acestui fenomen este evident indepartarea celorlati, enervarea si crearea de situatii tensionate in relatia cu ceilalti. Intalnirea intre doi oameni egal aroganti poate avea consecinte grave daca intre acestia sunt relatii de munca de egalitate sau si mai rau de subordonare. Situatiile de acest gen sunt consecinta unei supraincrederi in propria persoana si cunostintele detinute.
   Aspectul pozitiv, chiar daca pare usor paradoxal, este aceeasi incredere in propria persoana. Increderea in fortele proprii poate duce la o implicare voluntara in actiuni ce alte persoane le pot considera imposibile, dificile sau periculoase. Avantajul acestui fenomen este atitudinea de tip "can do" care deseori este insotita de rezultate. Deficitul acestui fenomen este acela ca rata de succes va alimenta exponential increderea in sine pana la nivelul la care acesta va atinge o extrema de disconfort pentru ceilalti, prin atitudinea afisata.
    Totodata, studiind o multitudine de persoane din mediul de business cu rezultate remarcabile, am intalnit si la acestia o doza de aroganta. Diferenta dintre un top manager si un executiv bun o face cred eu aceasta rafinare a arogantei si metamorfozarea ei intr-o "siretenie" tipica ce convinge omul din subordine. In fapt este o buna aplicare a conceptului de "buy in"; ce va diminua nivelul de disconfort constient al subalternului, transformand rezistenta intalnita fata de o atitudine aroganta in colaborare catre scopul propus.
     Pentru a trage o concluzie, in cazul meu aroganta perceputa de ceilalti a avut rezultate bune dar si rezultate mai putin bune. Personal am invatat sa ascult si sa incerc sa controlez acest fenomen, sa folosesc constructiv increderea in sine dar sa evit bucla vicioasa de autoevaluare pozitiva. Pesimist de fel, voi incerca sa fiu mai atent la bucla de feedback, pentru a diminua numarul de persoane ce percep felul meu de a fi ca fiind arogant.

    Multumesc pe aceasta cale celor ce au dat un feedback sincer, celor care au spus lucrurilor pe nume si care m-au ajutat sa fiu arogant in limitele permise.Va recomand sa fiti aroganti in viata, dar sa nu uitati ca orice exces poate fi un deces, atat personal cat si profesional.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lasati un gand sa stiu ca ma cititi....